منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان و پارک علم و فناوری کرمان

اصلاح خاک‌­های آهکی

کمبودآب و عناصر غذایی از موثرترین عوامل محدود کننده تولید محصولات کشاورزی، تلقی می­شوند. تنش عناصر غذایی ممکن است ناشی از کمبود یا زیاد بود ذاتی یک عنصر در خاک، تحرک کم عناصر غذایی، یا شکل شیمیائی غیر قابل جذب عنصر غذایی باشد. جذب عناصر غذایی درون خاک تحت تاثیر برخی فاکتور­ها مانند pH خاک می­باشد.

اسید سولفوریک و نقش آن در اصلاح خاک

فراهمی عناصر مورد نیاز گیاهان بویژه ریز مغذی­ها نقش مهمی در افزایش کیفیت مواد غذایی تولیدی و بهبود سلامتی جامعه دارد. ایران از جمله کشور­هایی است که بیشتر قسمت­های آن به علت داشتن آب و هوای خشک و نیمه خشک و عدم شستشوی کربنات­ها دارای خاک­های آهکی است. خاک­های آهکی بر اساس حضور مقدار کافی کربنات­های آزاد کلسیم و منیزیم تعریف می­شوند و این خاک­ها دارای محدودیت­ برای کشت و کار می­باشند. خاک­های آهکی دارای مواد آلی و فسفر کمی بوده و pH بالای این خاک­ها منجر به دسترسی کم گیاه به فسفر و بعضی عناصر کم مصرف مثل روی و آهن می­شود.

اسید سولفوریک به عنوان اصلاح کننده خاک به خصوص در خاک­های آهکی کاربرد زیادی دارد. در مناطق خشک و نیمه خشک به دلایلی همچون کمبود بارندگی و درصد بالای املاح در آب­های کشاورزی، نیاز به استفاده از ترکیبات اصلاح کننده خاک بیشتر است. اما استفاده از اسید سولفوریکبه دلیل مخاطرات و مضرات خاص، نیاز به دقت کافی دارد. کاربرد نادرست اسید سولفوریک می­تواند موجب آلودگی­های زیست محیطی شود. همچنین اسید سولفوریک به دلیل واکنش پذیری بالا، می­تواند خطراتی برای کشاورز به همراه داشته باشد و در صورت تماس مستقیم با پوست، چشم‌ها و تنفس مشکلات جدی ایجاد می­کند.




سیترال رانشو(یوریک سلفات)

یوریک سولفات با نام تجاری رانشو از محصولات شرکت کیاسم کارمانیا، در گروه  اصلاح کننده­های خاک و آب قرار می­گیرد. درصد نیتروژن و گوگرد محلول در این ترکیب به ترتیب 17 و 18 درصد(W/W) است. این محصول میزان آهک را در خاک­های قلیایی کاهش داده و بر خلاف اسید سولفوریک تاثیر مثبتی روی ازت خاک دارد. از مزایای کلی این محصول می­توان به افزایش بازدهی محصولات کشاورزی، بهبود کیفیت و ساختار خاک و مهم­تر از همه استفاده آسان و اثر بخش آن اشاره کرد.

ویژگی­های محصول:

  • کاهش pH خاک و جذب بهتر عناصر غذایی
  • بهبود ساختار خاک، نفوذآب و زهکشی
  • افزایش هوادهی خاک و کاهش لایه سیاه
  • قابلیت استفاده در سیستم­های آبیاری قطره­ای، تحت فشار و زیر سطحی
  • کاهش رسوبات معدنی در خطوط آبیاری
  • عدم خطرات سوزندگی بر خلاف اسید سولفوریک
  • آزاد سازی تدریجی نیتروژن در طول فصل رشد
  • قابل استفاده برای همه محصولات کشاورزی با هر نوع روش کشت

دستورالعمل و پیشنهاد مصرف

نوع محصولمیزان مصرف
درختان میوه40-80 لیتر در هکتار
گیاهان زراعی30-40 لیتر
سبزی، صیفی و گلخانه ای10-20 لیتر